Wikia

Een nieuwe weg
Een nieuwe weg
Algemene Informatie
Seizoen: 4
Nummer: 73a
Releasedatum: 22 september 2006 VS
Kijken
Credits
Chronologie
Vorige: Doe een wens
Volgende: De gekke slakkenziekte
Lijst van afleveringen

Een nieuwe weg (Engels: New Leaf) is de drieëntwintigste aflevering van seizoen 4. De aflevering is in het Engels gelanceerd op 22 september 2006. De afleveringcode is 73a.

PersonagesEdit

SpongeBob SquarePants

Octo Tentakel

Eugene Krabs

Sheldon Plankton

InhoudEdit

Plankton staat buiten met een witte vlag te zwaaien om zich over te geven. Meneer Krabs vertrouwt het niet en loopt naar buiten. Plankton zegt dat hij, zoals te zien de witte vlag, niks van plan is en zich overgeeft. Meneer Krabs vermoedt dat Plankton hem bespot, maar Plankton probeert te zeggen dat hij stopt met zijn concurrentie. Hij vindt dat al die pogingen het niet waard waren en wil meneer Krabs de Maatemmer tonen. Ze lopen de Maatemmer binnen en meneer Krabs vindt het slecht dat er spinnenwebben hangen (waarin hij loopt). Plankton vindt een schoonmaak de moeite niet waard, want hij heeft al lange tijd geen klant meer gehad. De laatste klant (een skelet van een rat) ligt op een bord met een halfopgegeten Krabburger. Dat is zijn reden om te stoppen als horecabedrijf en hij laat de nieuwe bestemming zien, een bak met rommel. In de bak zitten souvenirs voor zijn nieuwe winkel. Meneer Krabs gelooft er niets van en moet erom lachen. Maar Plankton zegt dat hij hoe dan ook zijn souvenirwinkel zal opstarten. Wanneer meneer Krabs terugkeert in de Krokante Krab, vraagt Spongebob wat er aan de hand is en meneer Krabs zegt dat ze goed moeten opletten (en ogen goed open houden) wat Plankton doet. Spongebob trekt zijn ogen eruit, waaronder hij nog een paar ogen heeft om goed op te letten. Meneer Krabs hoort lawaai en gaat kijken, het is Plankton die de laatste hand legt aan de nieuwe winkel en ook dit keer trapt meneer Krabs er niet in. Spongebob heeft een sneeuwpopbol gekocht in de nieuwe winkel en meneer Krabs onderzoekt de bol op een camera of mcrofoon. Spongebob denkt dat er niks bijzonders in zit (wat natuurlijk ook zo is), maar meneer Krabs vindt van wel en gooit het in een opslagruimte waarin een stapel met Planktons oude speelgoed (gebruikt voor plannen). Hij doet de deur op slot, zodat niemand hem kan bespioneren of afluisteren en slaat door, hij wordt gek en heeft het over een plan of een list. Hij vindt dat als Plankton hem voor de gek kan houden, hij dat ook kan. Hij doet net alsof hij Plankton gelooft en laat op een overdreven manier (knipogen, raar bewegen, mond opzij, lachje en zweetdruppels/tranen) merken dat hij Plankton heeft verslagen. Nu is er tijd om de DJ-installatie te gebruiken en Spongebob gaat achter de draaitafel staan als de DJ van het feest. Meneer Krabs danst op de muziek en ook Octo moet meedoen. Omdat hij anders ontslagen wordt, danst Octo op de muziek. Meneer Krabs loopt naar buiten om aan Plankton duidelijk te maken dat hij feest en Plankton gelijk geeft. Plankton loopt naar buiten met een paarse zeehondknuffel. Plankton zegt dat hij een rondje gaat lopen, want het wordt een drukke dag in de Souveniremmer. Meneer Krabs bespioneert de Souveniremmer door het raam en ziet winkelrekken met knuffelbeesten, lavalampen en nutteloze souvenirs. Meneer Krabs vindt het heel overtuigend, maar trapt er niet in en verzekert een oorlog. Wanneer meneer Krabs binnenloopt, zit Plankton een sneeuwbol op te poetsen. Meneer Krabs loopt naar hem toe en zegt dat hij niet in zijn truc trapt. Plankton praat over het stelen van het recept alsof het in een ver verleden gebeurde en probeert uit te leggen dat hij dat nu heeft ingewisseld voor een souvenirwinkel. Meneer Krabs probeert Plankton uit door hem het recept voor te houden, maar Plankton weigert het aan te nemen. Meneer Krabs vindt de winkel nog steeds bedrog en haalt alle winkelrijen leeg en gooit ze kapot. Plankton huilt omdat zijn hele leven om de souvenirwinkel draait, maar meneer Krabs gelooft er nog steeds niet in en houdt hem opnieuw het recept voor en Plankton schreeuwt hard om meneer Krabs de Souveniremmer uit te sturen. Meneer Krabs gelooft er niet in en denkt dat Plankton het maar blijft volhouden totdat hij toeslaat en laat voor de zekerheid het recept achter. Maar Plankton wil het niet bekijken en geeft het hem terug. Plankton probeert uit te leggen dat de jacht naar het recept zinloos is en dat hij veel liever in de souvenirbranche blijft. Meneer Krabs gelooft het nu wel en loopt huilend weg omdat hij de vriendschap van vroeger niet meer heeft. 's Avonds wordt Plankton opgebeld door meneer Krabs, want meneer Krabs wil zich verontschuldigen voor zijn gedrag en om het goed te maken wil hij even wat gaan drinken (in de Krokante Krab). Plankton klimt op zijn beker en ze beginnen het gesprek. Meneer Krabs vraagt of ze opnieuw kunnen beginnen met hun vriendschap. Meneer Krabs en Plankton lopen over de kade, spelen biljart (waarbij Plankton door een witte bal van de tafel afvalt), ze maken een luchtballonvaart, op de wipwap zitten (meneer Krabs is zoveel zwaarder dat Plankton steeds tegen het hout botst) en ze gaan naar een kermis. Op de kermis laat meneer Krabs zijn suikerspin vallen en doen ze een activiteit waarbij meneer geblinddoekt staat en moet vallen, waarna Plankton hem opvangt. Het is voor Plankton zeer zwaar om meneer Krabs op te tillen. Op de rand van de kade vertelt meneer Krabs dat hij Plankton volledig vertrouwt en hem het recept durft te geven, wat Plankton niet wil aannemen. Met veel aarzeling neemt Plankton het recept aan en ze genieten samen van de zonsondergang. Achteraf zien we dat Plankton heel blij is dat hij het recept eindelijk heeft. Plankton loopt de Maatemmer binnen om het recept te bekijken. Wanneer hij het recept openmaakt ziet dat het een foprecept is (Gefopt, meneer Krabs) en meneer Krabs vertelt dat hij hem het echte recept nooit zou geven.

Around Wikia's network

Random Wiki